Aanbod voor scholen
Voor hoogbegaafde kinderen is het soms best moeilijk om te bepalen wat passend onderwijs is. Wat is op school mogelijk? Welke stof kan compact worden aangeboden en waar is misschien juist extra aandacht voor nodig? Misschien zijn er een aantal kinderen die extra uitdaging nodig hebben, maar is er geen docent beschikbaar voor een plusklas? Of zie je dat een slecht handschrift in de weg zit bij een leerling? Zou een leerling eigenlijk een individuele leerlijn moeten hebben maar waar begin je dan en wie kan de begeleiding van deze leerlijn bieden?
Zijn jullie op zoek naar iemand die:
• Het didactisch niveau in kaart kan brengen door middel van didactisch onderzoek?
• Advies kan geven voor passend maken van het lesaanbod?
• Begeleiding geeft aan een individuele leerling met een eigen leerlijn?
• Begeleiding geeft aan een klein groepje peers om projectmatig te werken aan hogere orde denkopdrachten, filosofie, biologie, rekentijgers enzovoort?
• Aan de slag gaat met het wegwerken van hiaten?
• Psycho-motorisch ondersteuning biedt aan individuele leerlingen op het gebied van rekenen, schrijven of lezen?
Het tarief van Dit ben IQ is € 60 per uur.
Na 4 jaar hetzelfde tarief worden de tarieven op 01-01-2023 verhoogt. Met ingang van 01-01-2023 zullen de kosten € 65 per uur bedragen.
Neem dan contact op met dit ben IQ. Samen kunnen wij bespreken of ik degene ben die past bij de leerling en de hulpvraag.
Invulling studiedag
Zie je in de klas leerlingen met verkeerde pengrepen, verkeerde zithoudingen, hoofden die liggen op de tafel, wiebelende kinderen op stoelen en ben je benieuwd naar de invloed van motorische ontwikkeling op het schrijven? Wil je als onderwijsteam meer weten over de motorische voorwaarden die nodig zijn om tot schrijven te kunnen komen?
Dit ben IQ verzorgt samen met collega praktijk Gaaf in Beweging een studie ochtend/middag over handschrift problemen in relatie tot motorische ontwikkeling.
Meer weten? Neem contact op met dit ben IQ of stuur direct een mail naar info@ditbeniq.nl.
Daphne Hoogma -Kool
Specialist hoogbegaafdheid
motorisch remedial teacher & reflexintegratie
Dit ben IQ is ontstaan na mijn eigen zoektocht naar goede begeleiding van mijn hoogbegaafde kind. Al vanaf zijn geboorte een behoorlijk temperament. Slapen? Vergeet het maar. In de box? Nee hoor, alleen als hij alles kon zien. Anders werd hij boos. Heel erg boos.
Puzzels op zijn kop maken. Tellen tot 1000. Kleuren in het Engels. Dit kon hij al op 2 jarige leeftijd. Wat had hij er zin in om naar de basisschool te gaan! Eindelijk nog meer leren.
Het werd 1 groot drama. Huilen, schreeuwen, aan mij hangen. Iedere dag opnieuw een uitdaging om hem in de klas te krijgen. Om vervolgens niets te laten zien. Groepje voor slimme kleuters? Hij mocht niet mee doen, want hij liet op school niet zien wat hij kon. Omdat hij simpelweg niet mocht laten zien wat hij kon. Bij de kleuters lees je immers nog niet, reken je nog niet, maak je puzzels die in de kleuterkast liggen.
De juf gaf ons het advies om toch eens zijn intelligentie te laten testen. Want wellicht was dat wel de reden achter zijn gedrag. Tot onze grote verbazing kwam er uit het onderzoek inderdaad een uitzonderlijk hoog IQ naar voren. Een zoektocht naar goede ondersteuning begon. Iemand die niet alleen onze zoon kon helpen, maar ook adviezen kon geven aan ons als ouders en aan school.
Dit bleek een ingewikkeld traject. Ieder onderdeel had een andere specialist. Vaak van het kastje naar de muur en weer terug. Ik ben toen zelf de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid gaan volgen. Puur uit noodzaak om ons eigen kind weer lekker in zijn vel te laten zitten en onderwijs te vinden dat aansloot bij zijn cognitie. Die noodzaak werd een passie. Die passie werd Dit ben IQ!
Als specialist hoogbegaafdheid en ervaringsdeskundige combineer ik mijn kennis met een praktische aanpak. Ik zie het als mijn missie de kinderen zich lekker in hun vel te laten zitten en te laten groeien tot zelfverzekerde en vaardige individuen die de wereld aankunnen. Ik geloof dat meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet een standaard oplossing per probleem. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij zo breed mogelijk heb laten scholen en een breed aanbod hanteer in mijn praktijk. Ik ben tevens geschoold als motorisch remedial teacher, schrijf-motorisch coach, rekencoach, visueel screener, reflexintegratietherapeut en nog veel meer. Door middel van deze aanvullende opleidingen ben ik in de gelegenheid naar het hele kind te kijken en niet enkel naar de bestaande uitdaging.
Hier sta ik voor
Ervaringsdeskundig
Zelf moeder van een uitzonderlijk hoogbegaafde zoon. Wat een uitdaging is het om hem goed te begeleiden! Ik deel graag mijn eigen ervaringen. Niet alleen aan het kind, maar ook aan de ouders.
Totaalaanpak
Ik kijk naar het hele kind. Dus niet alleen naar “een leesuitdaging” of “boosheid” of “concentratie”. Want er kunnen meerdere verklaringen hiervoor zijn. In mijn aanpak kijk ik niet alleen naar wat we zien, maar naar alle mogelijke oorzaken die binnen mijn vakgebied liggen. Waar nodig werk ik samen met andere deskundigen.
Locatie naar keuze
Het ene kind voelt zich het fijnst in eigen huis. De ander juist in mijn praktijk. Ik ben flexibel in waar de begeleiding plaatsvindt. Zolang het maar in een straal van 15 kilometer rondom Amersfoort-Vathorst ligt. Want dat is mijn basis.
Vertrouwensband
Ervaring met kinderen heb ik volop. Met mijn beide zoons en de vele kinderen in de praktijk. Door vrijwilligerswerk op de basisschool en de voetbalclub. Kinderen voelen zich snel op hun gemak bij mij. Dit is ook mijn basis. Alleen vanuit vertrouwen kan ik met hen stappen maken.
De praktijk
Mijn praktijkruimte bevindt zich aan de Baak van Stavenisse 21 te Amersfoort-Vathorst.
Dit zeggen anderen over Dit ben IQ
Zeer kindgerichte aanpak
Daphne kijkt verder dan alleen waar een kind op dat moment moeite mee heeft. Op deze manier kan ze gelijk ook mogelijke oorzaken uitsluiten. Ze heeft een zeer kindgerichte aanpak waardoor ze ook snel vertrouwen krijgt en resultaten behaald. Het is ook erg fijn dat kinderen gewoon in hun eigen huis kunnen blijven en dat zij thuis de oefeningen komt doen. Ze is zeer toegewijd om zowel thuis als op school een optimale situatie te krijgen.
Het is een feestje om naar Daphne te mogen
Twee van onze zoons zijn door Daphne begeleid toen ze nog in het reguliere onderwijs zaten en beiden niet lekker in hun vel zaten door hun hoogbegaafdheid (hoogbegaafdheid en regulier onderwijs gaan niet altijd goed samen). Voor hen beiden was het een feestje als ze naar Daphne mochten. Even opladen bij iemand die hen wel begreep. Uitdagende activiteiten doen en ondertussen van zich afkletsen. Wij als ouders hebben ook steun ervaren van Daphne…veel kennis en kunde op dit gebied.
Ook veel steun voor ons als ouders
Toen onze zoon enthousiast aan de basisschool begon, bleek al snel dat hij daar uiterst ongelukkig werd en vastliep in zijn ontwikkeling. Via school werd Daphne betrokken. Zij heeft hem langere tijd begeleid. Daphne wist de verbinding met hem te maken. Ze benadrukte en versterkte zijn sterke kanten. Ze zag ook waar zijn ontwikkeling hulp kon gebruiken en ondersteunde hem daarin. Ze was er echt voor hem. Dankzij deze begeleiding heeft onze zoon de tijd op school kunnen volhouden.
Ook voor ons als ouders was haar steun onmisbaar. Wij konden altijd bij haar terecht met onze zorgen en onze vragen. Zij stond dan al snel voor ons klaar. Het was voor ons snel duidelijk dat Daphne veel ervaring heeft in vergelijkbare situaties. Ze wist precies waar wij als ouders tegenaan liepen en steunde ons in onze zoektocht naar een passende oplossing voor onze zoon, zowel op school als ook daarbuiten. Ook in de gesprekken met haar, ons als ouders en school kwam ze echt voor hem op. Ze heeft samen met de docent ervoor gezorgd dat er voor onze zoon een concrete aanpak is neergezet en uitgevoerd. Wij zijn Daphne enorm dankbaar voor haar persoonlijke hulp, begeleiding en inzet.