Begeleiding van kinderen bij hoogbegaafdheid, leer- en ontwikkelingsuitdagingen

06 – 28118407

Logo Dit ben IQ

Motorische remedial teaching

Aan de basis van succesvol functioneren en leren staat een goed ontwikkeld centraal zenuwstelsel. Gevolgd door een goed ontwikkelde grove en fijn motorische ontwikkeling. Bij een goede neuro-senso-motorische ontwikkeling worden verbindingen in de hersenen aangelegd die nodig zijn voor de schoolse vaardigheden als rekenen, lezen, schrijven, begripsvorming etc.

Motorische ontwikkeling
Al vroeg na de conceptie ontwikkelen enkele primaire reflexen. Na de geboorte komen daar nog een paar bij. Deze reflexen helpen een baby te overleven in de fase dat hij zich nog niet bewust is van zichzelf en zijn omgeving. De reflexen hebben daarnaast een rol bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Gedurende de eerste 6 tot 12 maanden leert de baby de reflexen te controleren. Bewegingen worden steeds gecontroleerder uitgevoerd. Reflexen zijn nodig om tot bewegen te komen en raken door oefening geïntegreerd.

Na deze fase van reflexen gaat de motorische ontwikkeling over in de asymmetrische fase. De symmetrische fase volgt de asymmetrische fase op. Deze gaat over in de lateralisatie fase en als laatste de dominantie fase. Wanneer deze fasen niet goed of volledig doorlopen zijn of wanneer primaire reflexen (klik hier voor meer informatie) nog aanwezig zijn ontstaan vaak uitdagingen op diverse (cognitieve) gebieden.

Kinderen ontwikkelen bijvoorbeeld:

  • Bewegingsachterstand: onhandigheid, veel vallen, niet spelen met ballen, houterig bewegen, onvoldoende grove motoriek, slechte ruimtelijke oriëntatie, slechte links-rechts coördinatie
  • Bewegingsonrust: moeite met gestelde grenzen, impulsief gedrag, moeite met inslapen, onrustig slapen, chaotisch gedrag, hyperactief gedrag
  • Schrijfproblemen: slechte pengreep, onduidelijk schrijven, geen goede schrijfhouding, langzaam schrijven, moeite met dictee, onvoldoende grote- of fijne motorische vaardigheden
  • Rekenproblemen: moeite met rijtjes sommen, moeite met bewerkingsveranderingen bijvoorbeeld – en +, getalbegrip, hoeveelheidsbesef, werkrichting
  • Moeite met lezen: kinderen waarbij men denkt aan dyslexie, letters omdraaien, niet weten waar ze zijn in de tekst, traag leestempo, moeite met begrijpend lezen
  • Concentratieproblemen: slecht luisteren, korte spanningsboog, moeite met stilzitten
  • Verborgen oogproblemen:  slechte oogsamenwerking, oog-volgbewegingen, oogsprongen

Wat is motorisch remedial teaching?
Motorische remedial teaching (MRT) bestaat uit een groot aanbod van bewegingsoefeningen om kinderen te ondersteunen in hun motorische ontwikkeling. MRT heeft als doel de hiaten op motorisch gebied op te lossen en daarmee de problemen op cognitief (leren), gedrag, sociaal en emotioneel gebied. Tijdens de MRT werken we door middel van een speels trainingsprogramma aan de motoriek en pakken we de problemen die het kind ervaart bij de basis aan. Zo leggen we een stevig fundament waarop het kind verder kan bouwen en ontwikkelen.

Mijn werkwijze bij motorisch remedial teaching

Analyse

Als eerste doe ik een motorisch onderzoek. Ik kijk hierbij naar waar de hiaten liggen in de motorische ontwikkeling. We gaan bijvoorbeeld springen, een bal vangen en gooien en zo nog veel meer. 

Begeleiding

Wanneer duidelijk is waar de hiaten zitten in de motorische ontwikkeling gaan we samen aan de slag. We remediëren als het ware de motoriek. Net als dat je bij rekenen op school bijvoorbeeld remedialteaching voor rekenen kan krijgen. Alleen doen wij het samen voor de motoriek. We doen oefeningen en je krijgt oefeningen mee naar huis.

Veelgestelde vragen

placeholder

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Wordt MRT vergoed door de zorgverzekeraar?

Motorische remedial teaching wordt helaas niet vergoed vanuit de zorgverzekeraar.

Moeten we ook thuis aan de slag?

Naast de oefeningen die we in de praktijk doen, krijgt jouw kind ook oefeningen mee naar huis om daar te oefenen.

Hoe vaak komen we in de praktijk?

Een afspraak is meestal 1 keer per 2 weken.

Kan MRT ook thuis gegeven worden?

Dat kan, bij Dit ben IQ is veel mogelijk.

Wat zijn de kosten?

Het tarief is € 60 per uur. 

Na 4 jaar hetzelfde tarief worden de tarieven op 01-01-2023 verhoogt. Met ingang van 01-01-2023 zullen de kosten € 65 per uur bedragen. 

 

Herken je jouw zoon of dochter in het bovenstaande of heb je verdere vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor jouw kind kan betekenen.

Daphne Hoogma -Kool

Specialist hoogbegaafdheid

motorisch remedial teacher & reflexintegratie

 

Over mij

Dit ben IQ is ontstaan na mijn eigen zoektocht naar goede begeleiding van mijn hoogbegaafde kind. Al vanaf zijn geboorte een behoorlijk temperament. Slapen? Vergeet het maar. In de box? Nee hoor, alleen als hij alles kon zien. Anders werd hij boos. Heel erg boos.

Puzzels op zijn kop maken. Tellen tot 1000. Kleuren in het Engels. Dit kon hij al op 2 jarige leeftijd. Wat had hij er zin in om naar de basisschool te gaan! Eindelijk nog meer leren.

Het werd 1 groot drama. Huilen, schreeuwen, aan mij hangen. Iedere dag opnieuw een uitdaging om hem in de klas te krijgen. Om vervolgens niets te laten zien. Groepje voor slimme kleuters? Hij mocht niet mee doen, want hij liet op school niet zien wat hij kon. Omdat hij simpelweg niet mocht laten zien wat hij kon. Bij de kleuters lees je immers nog niet, reken je nog niet, maak je puzzels die in de kleuterkast liggen.

De juf gaf ons het advies om toch eens zijn intelligentie te laten testen. Want wellicht was dat wel de reden achter zijn gedrag. Tot onze grote verbazing kwam er uit het onderzoek inderdaad een uitzonderlijk hoog IQ naar voren. Een zoektocht naar goede ondersteuning begon. Iemand die niet alleen onze zoon kon helpen, maar ook adviezen kon geven aan ons als ouders en aan school.

Dit bleek een ingewikkeld traject. Ieder onderdeel had een andere specialist. Vaak van het kastje naar de muur en weer terug. Ik ben toen zelf de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid gaan volgen. Puur uit noodzaak om ons eigen kind weer lekker in zijn vel te laten zitten en onderwijs te vinden dat aansloot bij zijn cognitie. Die noodzaak werd een passie. Die passie werd Dit ben IQ!

Als specialist hoogbegaafdheid en ervaringsdeskundige combineer ik mijn kennis met een praktische aanpak. Ik zie het als mijn missie de kinderen zich lekker in hun vel te laten zitten en te laten groeien tot zelfverzekerde en vaardige individuen die de wereld aankunnen. Ik geloof dat meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet een standaard oplossing per probleem. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij zo breed mogelijk heb laten scholen en een breed aanbod hanteer in mijn praktijk. Ik ben tevens geschoold als motorisch remedial teacher, schrijf-motorisch coach, rekencoach, visueel screener, reflexintegratietherapeut en nog veel meer. Door middel van deze aanvullende opleidingen ben ik in de gelegenheid naar het hele kind te kijken en niet enkel naar de bestaande uitdaging.

Hier sta ik voor

Ervaringsdeskundig

Zelf moeder van een uitzonderlijk hoogbegaafde zoon. Wat een uitdaging is het om hem goed te begeleiden! Ik deel graag mijn eigen ervaringen. Niet alleen aan het kind, maar ook aan de ouders.

Totaalaanpak

Ik kijk naar het hele kind. Dus niet alleen naar “een leesuitdaging” of “boosheid” of “concentratie”. Want er kunnen meerdere verklaringen hiervoor zijn. In mijn aanpak kijk ik niet alleen naar wat we zien, maar naar alle mogelijke oorzaken die binnen mijn vakgebied liggen. Waar nodig werk ik samen met andere deskundigen.

Locatie naar keuze

Het ene kind voelt zich het fijnst in eigen huis. De ander juist in mijn praktijk. Ik ben flexibel in waar de begeleiding plaatsvindt. Zolang het maar in een straal van 15 kilometer rondom Amersfoort-Vathorst ligt. Want dat is mijn basis.

Vertrouwensband

Ervaring met kinderen heb ik volop. Met mijn beide zoons en de vele kinderen in de praktijk. Door vrijwilligerswerk op de basisschool en de voetbalclub. Kinderen voelen zich snel op hun gemak bij mij. Dit is ook mijn basis. Alleen vanuit vertrouwen kan ik met hen stappen maken.

De praktijk

Mijn praktijkruimte bevindt zich aan de Baak van Stavenisse 21 te Amersfoort-Vathorst. 

Dit zeggen anderen over Dit ben IQ

|

Zeer kindgerichte aanpak

Daphne kijkt verder dan alleen waar een kind op dat moment moeite mee heeft. Op deze manier kan ze gelijk ook mogelijke oorzaken uitsluiten. Ze heeft een zeer kindgerichte aanpak waardoor ze ook snel vertrouwen krijgt en resultaten behaald. Het is ook erg fijn dat kinderen gewoon in hun eigen huis kunnen blijven en dat zij thuis de oefeningen komt doen. Ze is zeer toegewijd om zowel thuis als op school een optimale situatie te krijgen.

Het is een feestje om naar Daphne te mogen

Twee van onze zoons zijn door Daphne begeleid toen ze nog in het reguliere onderwijs zaten en beiden niet lekker in hun vel zaten door hun hoogbegaafdheid (hoogbegaafdheid en regulier onderwijs gaan niet altijd goed samen). Voor hen beiden was het een feestje als ze naar Daphne mochten. Even opladen bij iemand die hen wel begreep. Uitdagende activiteiten doen en ondertussen van zich afkletsen. Wij als ouders hebben ook steun ervaren van Daphne…veel kennis en kunde op dit gebied.

|

Ook veel steun voor ons als ouders

Toen onze zoon enthousiast aan de basisschool begon, bleek al snel dat hij daar uiterst ongelukkig werd en vastliep in zijn ontwikkeling. Via school werd Daphne betrokken. Zij heeft hem langere tijd begeleid. Daphne wist de verbinding met hem te maken. Ze benadrukte en versterkte zijn sterke kanten. Ze zag ook waar zijn ontwikkeling hulp kon gebruiken en ondersteunde hem daarin. Ze was er echt voor hem. Dankzij deze begeleiding heeft onze zoon de tijd op school kunnen volhouden.

Ook voor ons als ouders was haar steun onmisbaar. Wij konden altijd bij haar terecht met onze zorgen en onze vragen. Zij stond dan al snel voor ons klaar. Het was voor ons snel duidelijk dat Daphne veel ervaring heeft in vergelijkbare situaties. Ze wist precies waar wij als ouders tegenaan liepen en steunde ons in onze zoektocht naar een passende oplossing voor onze zoon, zowel op school als ook daarbuiten. Ook in de gesprekken met haar, ons als ouders en school kwam ze echt voor hem op. Ze heeft samen met de docent ervoor gezorgd dat er voor onze zoon een concrete aanpak is neergezet en uitgevoerd. Wij zijn Daphne enorm dankbaar voor haar persoonlijke hulp, begeleiding en inzet.

Contact

Herkent u uw zoon of dochter in bovenstaande of heeft u vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor uw kind kan betekenen.