Begeleiding van kinderen bij hoogbegaafdheid, leer- en ontwikkelingsuitdagingen

06 – 28118407

Logo Dit ben IQ

Moeite met rekenen

Wil het maar niet zo goed lukken met rekenen? Blijft de plus en de min omgedraaid worden? Is optellen en aftrekken een raadsel? Denkt jouw zoon of dochter dat het nooit kan leren rekenen? Heeft de juf of meester misschien al wel een keer het woord dyscalculie laten vallen? Wil jij graag de rekenproblemen opgelost zien?

Ieder kind kan leren rekenen

Ieder kind kan leren rekenen. Alleen het maken van eindeloze blaadjes met oefensommen gaat je niet helpen als de basis niet goed is, als de voorwaarden die nodig zijn om tot rekenen te kunnen komen ontbreken. Eindeloos sommen oefenen geeft enkel frustratie en strijd. Maar als sommen oefenen niet helpt, hoe leert een kind dan wel rekenen?

Hoe leert een kind wel rekenen?

Bij rekenproblemen ga ik altijd terug naar de basis van de ontwikkeling. We starten met de controle van mogelijk nog aanwezige reflexen en controleren de motorische ontwikkeling. Vanaf de leeftijd van rond de 6,5 jaar zou een kind in de ontwikkelingsfase moeten zitten dat het kan leren rekenen. We gaan dus terug naar de basis en richten ons op de voorwaarden die nodig zijn om te kunnen rekenen zoals:
• De juiste ontwikkelingsfase
• Inzicht in getal structuur
• Hoeveelheidsbegrip en getalbegrip
• Automatiseringsvaardigheden
• Werkgeheugen
• Geen stress

Mijn werkwijze bij rekenuitdagingen

Analyse

We starten eerst met een motorisch onderzoek om te kijken of de voorwaarden om tot rekenen te kunnen komen aanwezig zijn. Aan de hand van de uitkomsten maken we een plan.

Begeleiding

Als methode voor het (opnieuw) beter leren rekenen maak ik gebruik van de JaMaRa rekenmethode. We gaan op een leuke, spelende en bewegende manier aan de slag met de ontwikkeling van de voorwaarden nodig om te kunnen rekenen.

Dit doen we door gebruik te maken van een duidelijke links-rechts rekenrichting. We leggen samen een stevige basis en werken met het lijf als uitgangspunt. We gaan voelen en ervaren, brengen een goede koppeling aan tussen hoeveelheid en getal als basis van rekenen. Rekenen over het tiental is geen probleem meer want we zorgen voor inzicht in getalsstructuur. JaMaRa is een methode die het kind ook de goede denkstrategie aanleert om tot automatiseren te komen.

Veelgestelde vragen

placeholder

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Wordt er direct gestart met rekenen?

Dat hangt er vanaf wat er uit het motorisch onderzoek komt. Indien er eerst nog gewerkt moet worden aan de voorwaarden om tot rekenen te kunnen komen, starten we daarmee.

Wat houdt de JaMaRa rekenmethode in?

De JAMARA rekenmethode is een methode waarbij kinderen opnieuw, alsnog of beter leren rekenen. De methode is ontwikkeld voor kinderen van groep 3 tot en met 8.

Bij de JAMARA rekenmethode wordt vanuit beweging gewerkt aan een goede basis van getalbegrip, hoeveelheidsbesef en automatiseringsvaardigheden. Er wordt aangesloten bij de ontwikkeling van het kind en we werken dicht bij het lichaam met de handen als uitgangspunt.

De JAMARA rekenmethode is ontwikkeld door de heer Missot van het Centrum voor nieuwe leerstrategieën.

Hoe lang duurt het voordat er verbetering optreedt?

Het is lastig vooraf in te schatten hoe lang het duurt voor er verbetering optreedt. Dit is ook afhankelijk van het aantal keer per week dat de oefeningen thuis worden gedaan en waar precies het probleem in zit.

Hoe vaak komt mijn kind in jouw praktijk?

De afspraken zijn (meestal) een keer per twee weken en duren ongeveer 60 minuten. De oefeningen die de kinderen mee naar huis krijgen kunnen heel goed onder begeleiding van de ouders worden uitgevoerd.

Na twee weken komen jullie weer langs. Dan worden de oefeningen herhaald en nieuwe oefeningen ingeoefend en mee gegeven.

Is het de bedoeling dat je als ouder aanwezig blijft tijdens een bezoek aan de praktijk?

Aanwezig zijn is niet altijd noodzakelijk, dat hangt ook af van welke oefenmethode gebruikt wordt. Soms is het wenselijk om wel aanwezig te zijn omdat de oefeningen dan uitgelegd worden zodat je thuis precies weet wat de bedoeling is.

Hoe vaak moet ik thuis oefenen met mijn zoon of dochter?

Afhankelijk van de oefeningen die meegegeven worden wordt er thuis dagelijks ongeveer 15 à 20 minuten geoefend. Sommige kinderen vinden het echter zo leuk dat het oefenen ook zo maar wat langer kan duren.

Wat zijn de kosten?

De afspraken duren ongeveer 60 minuten en de kosten bedragen € 60 per keer. Dit wordt maandelijks in rekening gebracht. 

Na 4 jaar hetzelfde tarief worden de tarieven op 01-01-2023 verhoogt. Met ingang van 01-01-2023 zullen de kosten € 65 per uur bedragen. 

 

Herken je jouw zoon of dochter in het bovenstaande of heb je verdere vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor jouw kind kan betekenen.

Daphne Hoogma -Kool

Specialist hoogbegaafdheid

motorisch remedial teacher & reflexintegratie

 

Over mij

Dit ben IQ is ontstaan na mijn eigen zoektocht naar goede begeleiding van mijn hoogbegaafde kind. Al vanaf zijn geboorte een behoorlijk temperament. Slapen? Vergeet het maar. In de box? Nee hoor, alleen als hij alles kon zien. Anders werd hij boos. Heel erg boos.

Puzzels op zijn kop maken. Tellen tot 1000. Kleuren in het Engels. Dit kon hij al op 2 jarige leeftijd. Wat had hij er zin in om naar de basisschool te gaan! Eindelijk nog meer leren.

Het werd 1 groot drama. Huilen, schreeuwen, aan mij hangen. Iedere dag opnieuw een uitdaging om hem in de klas te krijgen. Om vervolgens niets te laten zien. Groepje voor slimme kleuters? Hij mocht niet mee doen, want hij liet op school niet zien wat hij kon. Omdat hij simpelweg niet mocht laten zien wat hij kon. Bij de kleuters lees je immers nog niet, reken je nog niet, maak je puzzels die in de kleuterkast liggen.

De juf gaf ons het advies om toch eens zijn intelligentie te laten testen. Want wellicht was dat wel de reden achter zijn gedrag. Tot onze grote verbazing kwam er uit het onderzoek inderdaad een uitzonderlijk hoog IQ naar voren. Een zoektocht naar goede ondersteuning begon. Iemand die niet alleen onze zoon kon helpen, maar ook adviezen kon geven aan ons als ouders en aan school.

Dit bleek een ingewikkeld traject. Ieder onderdeel had een andere specialist. Vaak van het kastje naar de muur en weer terug. Ik ben toen zelf de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid gaan volgen. Puur uit noodzaak om ons eigen kind weer lekker in zijn vel te laten zitten en onderwijs te vinden dat aansloot bij zijn cognitie. Die noodzaak werd een passie. Die passie werd Dit ben IQ!

Als specialist hoogbegaafdheid en ervaringsdeskundige combineer ik mijn kennis met een praktische aanpak. Ik zie het als mijn missie de kinderen zich lekker in hun vel te laten zitten en te laten groeien tot zelfverzekerde en vaardige individuen die de wereld aankunnen. Ik geloof dat meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet een standaard oplossing per probleem. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij zo breed mogelijk heb laten scholen en een breed aanbod hanteer in mijn praktijk. Ik ben tevens geschoold als motorisch remedial teacher, schrijf-motorisch coach, rekencoach, visueel screener, reflexintegratietherapeut en nog veel meer. Door middel van deze aanvullende opleidingen ben ik in de gelegenheid naar het hele kind te kijken en niet enkel naar de bestaande uitdaging.

Hier sta ik voor

Ervaringsdeskundig

Zelf moeder van een uitzonderlijk hoogbegaafde zoon. Wat een uitdaging is het om hem goed te begeleiden! Ik deel graag mijn eigen ervaringen. Niet alleen aan het kind, maar ook aan de ouders.

Totaalaanpak

Ik kijk naar het hele kind. Dus niet alleen naar “een leesuitdaging” of “boosheid” of “concentratie”. Want er kunnen meerdere verklaringen hiervoor zijn. In mijn aanpak kijk ik niet alleen naar wat we zien, maar naar alle mogelijke oorzaken die binnen mijn vakgebied liggen. Waar nodig werk ik samen met andere deskundigen.

Locatie naar keuze

Het ene kind voelt zich het fijnst in eigen huis. De ander juist in mijn praktijk. Ik ben flexibel in waar de begeleiding plaatsvindt. Zolang het maar in een straal van 15 kilometer rondom Amersfoort-Vathorst ligt. Want dat is mijn basis.

Vertrouwensband

Ervaring met kinderen heb ik volop. Met mijn beide zoons en de vele kinderen in de praktijk. Door vrijwilligerswerk op de basisschool en de voetbalclub. Kinderen voelen zich snel op hun gemak bij mij. Dit is ook mijn basis. Alleen vanuit vertrouwen kan ik met hen stappen maken.

De praktijk

Mijn praktijkruimte bevindt zich aan de Baak van Stavenisse 21 te Amersfoort-Vathorst. 

Dit zeggen anderen over Dit ben IQ

|

Zeer kindgerichte aanpak

Daphne kijkt verder dan alleen waar een kind op dat moment moeite mee heeft. Op deze manier kan ze gelijk ook mogelijke oorzaken uitsluiten. Ze heeft een zeer kindgerichte aanpak waardoor ze ook snel vertrouwen krijgt en resultaten behaald. Het is ook erg fijn dat kinderen gewoon in hun eigen huis kunnen blijven en dat zij thuis de oefeningen komt doen. Ze is zeer toegewijd om zowel thuis als op school een optimale situatie te krijgen.

Het is een feestje om naar Daphne te mogen

Twee van onze zoons zijn door Daphne begeleid toen ze nog in het reguliere onderwijs zaten en beiden niet lekker in hun vel zaten door hun hoogbegaafdheid (hoogbegaafdheid en regulier onderwijs gaan niet altijd goed samen). Voor hen beiden was het een feestje als ze naar Daphne mochten. Even opladen bij iemand die hen wel begreep. Uitdagende activiteiten doen en ondertussen van zich afkletsen. Wij als ouders hebben ook steun ervaren van Daphne…veel kennis en kunde op dit gebied.

|

Ook veel steun voor ons als ouders

Toen onze zoon enthousiast aan de basisschool begon, bleek al snel dat hij daar uiterst ongelukkig werd en vastliep in zijn ontwikkeling. Via school werd Daphne betrokken. Zij heeft hem langere tijd begeleid. Daphne wist de verbinding met hem te maken. Ze benadrukte en versterkte zijn sterke kanten. Ze zag ook waar zijn ontwikkeling hulp kon gebruiken en ondersteunde hem daarin. Ze was er echt voor hem. Dankzij deze begeleiding heeft onze zoon de tijd op school kunnen volhouden.

Ook voor ons als ouders was haar steun onmisbaar. Wij konden altijd bij haar terecht met onze zorgen en onze vragen. Zij stond dan al snel voor ons klaar. Het was voor ons snel duidelijk dat Daphne veel ervaring heeft in vergelijkbare situaties. Ze wist precies waar wij als ouders tegenaan liepen en steunde ons in onze zoektocht naar een passende oplossing voor onze zoon, zowel op school als ook daarbuiten. Ook in de gesprekken met haar, ons als ouders en school kwam ze echt voor hem op. Ze heeft samen met de docent ervoor gezorgd dat er voor onze zoon een concrete aanpak is neergezet en uitgevoerd. Wij zijn Daphne enorm dankbaar voor haar persoonlijke hulp, begeleiding en inzet.

Contact

Herken je jouw zoon of dochter in bovenstaande of heb je vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor jouw kind kan betekenen.