Begeleiding van kinderen bij hoogbegaafdheid, leer- en ontwikkelingsuitdagingen

06 – 28118407

Logo Dit ben IQ

Reflexintegratie

Wat is reflexintegratie?

Wanneer reflexen niet integreren kan dit voor problemen zorgen in de ontwikkeling. In de baarmoeder zijn er al primaire reflexen die helpen ons brein te ontwikkelen. Reflex bewegingen gaan vooraf aan de ontwikkeling van neurale netwerken en aan de myelinisatie (groei van vetachtige, witte stof om de zenuwuitlopers) van de routes die zorgen voor verbinding van de verschillende gebieden. Een goede ontwikkeling hiervan is van enorm belang voor motoriek, leren, gedrag, communiceren, sociaal en emotioneel welzijn.

Het primaire doel van reflexen is bescherming. Daarnaast dragen reflexen bij aan de ontwikkeling.

De reflexen worden aangestuurd vanuit de hersenstam. Dit is het gedeelte in de hersenen dat verantwoordelijk is voor de overleving. Reflexen horen rond de leeftijd van 2 jaar volgens hun eigen patroon in het lichaam te hebben geïntegreerd en zijn dus niet meer actief.

Reflexintegratie is een behandelmethode waarbij reflexen opnieuw of beter worden geïntegreerd.

Wat kunnen wij zien als reflexen nog actief zijn?

Als primaire reflexen nog actief zijn of weer opnieuw actief zijn geworden, wordt de hersenstam gestimuleerd en schiet het lichaam in de ‘vecht-vlucht’ stand. Het lichaam reageert dan vanuit stress en overleving.
Wanneer reflexen wel goed geïntegreerd zijn volgt een reactie vanuit de prefrontale cortex. Dat is het gedeelte in de hersenen waar je informatie verwerkt en analyseert voordat je een reactie geeft.

Reflexen die niet geïntegreerd zijn zullen altijd voorrang krijgen en zich opdringen. Daarmee verstoren ze het “normale” functioneren. Een kind moet dan gaan compenseren. Dit kost heel veel energie. Een kind kan sterk reageren op prikkels of misschien wel helemaal niet reageren op prikkels. Daarnaast kunnen niet geïntegreerde reflexen invloed hebben op leeruitdagingen, uitdagingen in de concentratie en motorische uitdagingen geven.

Wat zijn veel voorkomende uitdagingen bij niet geïntegreerde reflexen?

  • Niet goed stil kunnen zitten
  • Concentratie problemen
  • Moeite met het evenwicht
  • Bijten op pennen, kleding, nagels, duim etc.
  • Benen om stoel geklemd of zit op de grond in W-zit
  • Onhandigheid
  • Regelmatig in broek plassen
  • Niet weten waar het lichaam zich bevindt in de ruimte (proprioceptie)
  • Lage eigenwaarde, weinig zelfvertrouwen
  • Extreem schrikachtig
  • Op de tenen lopen
  • Zwakke en/of krampachtige pengreep
  • Terugtrekken van aanraking
  • Vermijden van verschillende texturen
  • Hekel hebben aan fijn motorische activiteiten
  • Alles willen aanraken
  • Ongevoelig voor pijn
  • Steeds tegen mensen aan willen hangen

Reflexintegratie aanbod van Dit ben IQ

Bij Dit ben IQ kun je terecht voor onder andere neuro-tactiele reflexintegratie volgens de MNRI methodiek. MNRI staat voor Mascutova Neurosensomotorische reflex integratie. De belangrijkste technieken de neuro-tactiele integratie zijn gericht op get faciliteren van neuro-tactiele patronen. Met name op het gevoel van comfort, emotionele bevrijding en ondersteuning van binding. Daarnaast op de regulatie van gespecialiseerde huidreceptoren om de tolerantie voor hypersensitiviteit te vergroten en om de receptoren die hypogevoelig zijn te activeren. Het zijn in het eigen lichaam wordt vergroot en het weten waar het lichaam in de ruimte is wordt vergroot.

Mijn werkwijze bij reflexintegratie

Analyse

Wanneer jullie in de praktijk komen stel ik jullie eerst een aantal vragen. De antwoorden geven al een goed beeld van welke reflexen er mogelijk nog niet geïntegreerd kunnen zijn. Hierna bekijk ik welke reflexen inderdaad nog niet geïntegreerd zijn.

Reflexintegratie

Als we duidelijk hebben welke reflexen nog niet geïntegreerd zijn gaan we samen aan de slag. Onder andere met oefeningen. Voor thuis krijg je ook oefeningen mee.
Gaat het om prikkelverwerking dan zullen we starten met neuro-tactiel reflexintegratie.

Veelgestelde vragen

placeholder

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Hoe vaak komen wij in de praktijk?

Jullie komen een keer per week in de praktijk voor ongeveer 60 minuten.

Moeten we thuis ook aan de slag?

Ja, het is van belang om thuis ongeveer 3 keer per week aan de slag te gaan. Ik leer jullie wat jullie thuis kunnen doen.

Hoe veel tijd kost het in totaal?

Dat is lastig te zeggen. Dat verschilt per kind en met hoe vaak er thuis aan de slag gegaan kan worden.

Doet een behandeling pijn?

Nee, reflexintegratie doet geen pijn. Er wordt aangeraakt en diepe druk gegeven. Dit mag geen pijn doen.

Wat zijn de kosten

De kosten bedragen € 60 per keer. 

Na 4 jaar hetzelfde tarief worden de tarieven op 01-01-2023 verhoogt. Met ingang van 01-01-2023 zullen de kosten € 65 per uur bedragen. 

 

Je titel komt hier

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Herken je jouw zoon of dochter in het bovenstaande of heb je verdere vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor jouw kind kan betekenen.

Daphne Hoogma -Kool

Specialist hoogbegaafdheid

motorisch remedial teacher & reflexintegratie

 

Over mij

Dit ben IQ is ontstaan na mijn eigen zoektocht naar goede begeleiding van mijn hoogbegaafde kind. Al vanaf zijn geboorte een behoorlijk temperament. Slapen? Vergeet het maar. In de box? Nee hoor, alleen als hij alles kon zien. Anders werd hij boos. Heel erg boos.

Puzzels op zijn kop maken. Tellen tot 1000. Kleuren in het Engels. Dit kon hij al op 2 jarige leeftijd. Wat had hij er zin in om naar de basisschool te gaan! Eindelijk nog meer leren.

Het werd 1 groot drama. Huilen, schreeuwen, aan mij hangen. Iedere dag opnieuw een uitdaging om hem in de klas te krijgen. Om vervolgens niets te laten zien. Groepje voor slimme kleuters? Hij mocht niet mee doen, want hij liet op school niet zien wat hij kon. Omdat hij simpelweg niet mocht laten zien wat hij kon. Bij de kleuters lees je immers nog niet, reken je nog niet, maak je puzzels die in de kleuterkast liggen.

De juf gaf ons het advies om toch eens zijn intelligentie te laten testen. Want wellicht was dat wel de reden achter zijn gedrag. Tot onze grote verbazing kwam er uit het onderzoek inderdaad een uitzonderlijk hoog IQ naar voren. Een zoektocht naar goede ondersteuning begon. Iemand die niet alleen onze zoon kon helpen, maar ook adviezen kon geven aan ons als ouders en aan school.

Dit bleek een ingewikkeld traject. Ieder onderdeel had een andere specialist. Vaak van het kastje naar de muur en weer terug. Ik ben toen zelf de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid gaan volgen. Puur uit noodzaak om ons eigen kind weer lekker in zijn vel te laten zitten en onderwijs te vinden dat aansloot bij zijn cognitie. Die noodzaak werd een passie. Die passie werd Dit ben IQ!

Als specialist hoogbegaafdheid en ervaringsdeskundige combineer ik mijn kennis met een praktische aanpak. Ik zie het als mijn missie de kinderen zich lekker in hun vel te laten zitten en te laten groeien tot zelfverzekerde en vaardige individuen die de wereld aankunnen. Ik geloof dat meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet een standaard oplossing per probleem. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij zo breed mogelijk heb laten scholen en een breed aanbod hanteer in mijn praktijk. Ik ben tevens geschoold als motorisch remedial teacher, schrijf-motorisch coach, rekencoach, visueel screener, reflexintegratietherapeut en nog veel meer. Door middel van deze aanvullende opleidingen ben ik in de gelegenheid naar het hele kind te kijken en niet enkel naar de bestaande uitdaging.

Hier sta ik voor

Ervaringsdeskundig

Zelf moeder van een uitzonderlijk hoogbegaafde zoon. Wat een uitdaging is het om hem goed te begeleiden! Ik deel graag mijn eigen ervaringen. Niet alleen aan het kind, maar ook aan de ouders.

Totaalaanpak

Ik kijk naar het hele kind. Dus niet alleen naar “een leesuitdaging” of “boosheid” of “concentratie”. Want er kunnen meerdere verklaringen hiervoor zijn. In mijn aanpak kijk ik niet alleen naar wat we zien, maar naar alle mogelijke oorzaken die binnen mijn vakgebied liggen. Waar nodig werk ik samen met andere deskundigen.

Locatie naar keuze

Het ene kind voelt zich het fijnst in eigen huis. De ander juist in mijn praktijk. Ik ben flexibel in waar de begeleiding plaatsvindt. Zolang het maar in een straal van 15 kilometer rondom Amersfoort-Vathorst ligt. Want dat is mijn basis.

Vertrouwensband

Ervaring met kinderen heb ik volop. Met mijn beide zoons en de vele kinderen in de praktijk. Door vrijwilligerswerk op de basisschool en de voetbalclub. Kinderen voelen zich snel op hun gemak bij mij. Dit is ook mijn basis. Alleen vanuit vertrouwen kan ik met hen stappen maken.

De praktijk

Mijn praktijkruimte bevindt zich aan de Baak van Stavenisse 21 te Amersfoort-Vathorst. 

Dit zeggen anderen over Dit ben IQ

|

Zeer kindgerichte aanpak

Daphne kijkt verder dan alleen waar een kind op dat moment moeite mee heeft. Op deze manier kan ze gelijk ook mogelijke oorzaken uitsluiten. Ze heeft een zeer kindgerichte aanpak waardoor ze ook snel vertrouwen krijgt en resultaten behaald. Het is ook erg fijn dat kinderen gewoon in hun eigen huis kunnen blijven en dat zij thuis de oefeningen komt doen. Ze is zeer toegewijd om zowel thuis als op school een optimale situatie te krijgen.

Het is een feestje om naar Daphne te mogen

Twee van onze zoons zijn door Daphne begeleid toen ze nog in het reguliere onderwijs zaten en beiden niet lekker in hun vel zaten door hun hoogbegaafdheid (hoogbegaafdheid en regulier onderwijs gaan niet altijd goed samen). Voor hen beiden was het een feestje als ze naar Daphne mochten. Even opladen bij iemand die hen wel begreep. Uitdagende activiteiten doen en ondertussen van zich afkletsen. Wij als ouders hebben ook steun ervaren van Daphne…veel kennis en kunde op dit gebied.

|

Ook veel steun voor ons als ouders

Toen onze zoon enthousiast aan de basisschool begon, bleek al snel dat hij daar uiterst ongelukkig werd en vastliep in zijn ontwikkeling. Via school werd Daphne betrokken. Zij heeft hem langere tijd begeleid. Daphne wist de verbinding met hem te maken. Ze benadrukte en versterkte zijn sterke kanten. Ze zag ook waar zijn ontwikkeling hulp kon gebruiken en ondersteunde hem daarin. Ze was er echt voor hem. Dankzij deze begeleiding heeft onze zoon de tijd op school kunnen volhouden.

Ook voor ons als ouders was haar steun onmisbaar. Wij konden altijd bij haar terecht met onze zorgen en onze vragen. Zij stond dan al snel voor ons klaar. Het was voor ons snel duidelijk dat Daphne veel ervaring heeft in vergelijkbare situaties. Ze wist precies waar wij als ouders tegenaan liepen en steunde ons in onze zoektocht naar een passende oplossing voor onze zoon, zowel op school als ook daarbuiten. Ook in de gesprekken met haar, ons als ouders en school kwam ze echt voor hem op. Ze heeft samen met de docent ervoor gezorgd dat er voor onze zoon een concrete aanpak is neergezet en uitgevoerd. Wij zijn Daphne enorm dankbaar voor haar persoonlijke hulp, begeleiding en inzet.