Passend onderwijs
Passend onderwijs is onderwijs dat aansluit bij de leerbehoefte van de leerling. Op veel scholen wordt inmiddels een compact en verrijkt programma aangeboden aan hoogbegaafde kinderen. Er zijn interne of externe plusklassen waar kinderen met ontwikkelingsgelijken aan de slag gaan met bijvoorbeeld filosofie of projecten die opgebouwd zijn volgens de taxonomie van Bloom. In deze klassen wordt het “hogere orde denken” gestimuleerd.
Meestal is een dergelijke plusklas een dagdeel in de week en wordt de rest van de tijd les gevolgd in de eigen klas, middels een compact en verrijkt programma. Soms wordt een klas versneld om beter aan te sluiten bij de didactische behoefte van het kind.
Helaas krijgt nog niet iedereen passend onderwijs. Want wat is nou passend onderwijs voor jouw zoon of dochter? Wordt de lesstof al compact aangeboden? Zit er voldoende uitdaging in de lesstof om tot leren te kunnen komen? Of moet jouw zoon of dochter alle instructie volgen en eerst het “gewone” werk afhebben voordat er aan het moeilijkere werk begonnen mag worden? Hoor je van de juf dat er geen moeilijk werk aangeboden wordt omdat niet wordt laten zien dat het “gewone” werk beheerst wordt?
Bij Dit ben IQ kan je een didactisch onderzoek laten uitvoeren.
Omdat bij kinderen de didactische ontwikkeling heel verschillend kan verlopen, is het soms moeilijk te bepalen wat er al wordt beheerst aan lesstof, of strategieën juist worden gebruikt en of er hiaten zijn ontstaan. Hoogbegaafde kinderen hebben minder behoefte aan herhaling, meer behoefte aan nieuwe stof. Maar wat bied je dan aan? Het is belangrijk inzicht te hebben waar de mogelijkheid ligt om echt te komen tot leren (de zone van naaste ontwikkeling). Je kunt een eenvoudige aanpassing in het onderwijsaanbod doen, maar dit zal weinig zin hebben als onduidelijk is hoe groot de didactische voorsprong eigenlijk is en wanneer eventuele hiaten niet inzichtelijk zijn. Zolang een hoogbegaafd kind lesstof aangeboden krijgt dat in de comfortzone ligt zal het niet tot leren komen.
Mijn werkwijze bij (vermoeden van) geen passend onderwijs
Analyse
We starten met een gesprek om in beeld te brengen welk onderwijs nu wordt gegeven. Wordt er compact aanbod gegeven? Welke verrijking wordt er gegeven? Wat zou er nog meer aan aanpassing nodig kunnen zijn om onderwijs meer passend te maken?
Ik vind het prettig als jouw zoon of dochter ook bij dit gesprek aanwezig is. Zo kunnen we alvast kennis maken en krijg ik ook informatie van hen.
Didactisch onderzoek
Om goed in beeld te brengen op welk didactisch niveau jouw zoon of dochter zich bevindt, voer ik een didactisch onderzoek uit. Hiermee krijgen we een goed beeld van waar voorsprongen en waar hiaten liggen.
Met de uitslag van dit onderzoek kunnen we onderwijs in samenwerking met de school nog beter afstemmen.
Verslag
Je ontvangt een verslag van het gesprek en het didactisch onderzoek.
Hierin staan ook tips voor school.
Gesprek met school (optioneel)
Indien gewenst is het mogelijk dat we samen in gesprek gaan met school om de uitkomsten te bespreken en te bekijken wat er op school mogelijk is aan aanpassingen. Dit is optioneel.
Veel ouders vinden het prettig om de uitkomsten zelf met school te bespreken. Denk je dat het nodig is om samen met school in gesprek te gaan, aarzel dan niet om samen te gaan.
Veelgestelde vragen
placeholder
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
School geeft aan dat mijn zoon of dochter eerst alle reguliere stof af moet hebben en komt daardoor nooit aan de verrijking toe. Is dat wel de bedoeling?
Nee, dit is niet de bedoeling. Het is van belang dat de leerling niet alle instructiemomenten hoeft bij te wonen en alle opgaven hoeft te maken. Zeker niet wanneer strategieën juist worden gehanteerd en wordt laten zien dat de stof begrepen wordt. Waarom iedere dag bijvoorbeeld HTE sommen maken als na 10 sommen blijkt dat een leerling de strategie begrijpt en deze op de juiste manier toepast?
Waarom is compacten en verrijken zo belangrijk voor hoogbegaafde kinderen?
Wanneer blijkt dat compacten en verrijken nodig is en dit niet wordt gedaan op school, wordt er simpel weg minder gevraagd van kinderen dan ze aankunnen. Dit kan onderpresteren tot gevolg hebben.
Belangrijke vaardigheden zoals doorzetten en leren leren worden hierdoor onvoldoende ontwikkeld. Kinderen gaan pas leren wanneer ze lesstof aangeboden krijgen dat in de zone van naaste ontwikkeling ligt.
Verrijking wordt aangeboden als extra werk, is dit handig?
Nee, dit is niet handig. Wanneer verrijking als extra werk wordt aangeboden wordt dit door kinderen vaak gezien als straf. Eerst het reguliere werk af en dan ook nog meer werk moeten maken dan klasgenoten? Dat ziet een leerling vaak als oneerlijk en motiveert niet. Verrijking zou altijd aangeboden moeten worden in combinatie met compacten zodat een leerling niet extra hard zou moeten werken om al het reguliere werk af te krijgen om nog tijd over te houden voor stof die hen uitdaagt en bijdraagt aan de ontwikkeling van hun vaardigheden.
Hoelang duurt een didactisch onderzoek ongeveer?
Meestal neemt een didactisch onderzoek ongeveer 2,5 a 3 uur in beslag.
Zie meer over het didactisch onderzoek op https://ditbeniq.nl/onderzoeksmethoden/#didactisch
Wordt een didactisch onderzoek altijd gecombineerd met een motorische screening?
Nee, niet altijd. Maar wanneer er tijdens het eerste gesprek dingen worden aangegeven die bijvoorbeeld zouden kunnen duiden op onvoldoende oogsamenwerking of slecht handschrift of cijfers omdraaien of wanneer tijdens een didactisch onderzoek dingen opvallen, dan wordt in overleg ook de motoriek meegenomen via een screening.
Wat zijn de kosten?
Voor analyse en didactisch onderzoek inclusief verslaglegging is mijn tarief € 400.
Wil je ook graag dat dit ben IQ aanwezig is bij het gesprek met school? De kosten hiervoor bedragen € 60 per uur.
Herken je jouw zoon of dochter in het bovenstaande of heb je verdere vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor jouw kind kan betekenen.
Daphne Hoogma -Kool
Specialist hoogbegaafdheid
motorisch remedial teacher & reflexintegratie
Dit ben IQ is ontstaan na mijn eigen zoektocht naar goede begeleiding van mijn hoogbegaafde kind. Al vanaf zijn geboorte een behoorlijk temperament. Slapen? Vergeet het maar. In de box? Nee hoor, alleen als hij alles kon zien. Anders werd hij boos. Heel erg boos.
Puzzels op zijn kop maken. Tellen tot 1000. Kleuren in het Engels. Dit kon hij al op 2 jarige leeftijd. Wat had hij er zin in om naar de basisschool te gaan! Eindelijk nog meer leren.
Het werd 1 groot drama. Huilen, schreeuwen, aan mij hangen. Iedere dag opnieuw een uitdaging om hem in de klas te krijgen. Om vervolgens niets te laten zien. Groepje voor slimme kleuters? Hij mocht niet mee doen, want hij liet op school niet zien wat hij kon. Omdat hij simpelweg niet mocht laten zien wat hij kon. Bij de kleuters lees je immers nog niet, reken je nog niet, maak je puzzels die in de kleuterkast liggen.
De juf gaf ons het advies om toch eens zijn intelligentie te laten testen. Want wellicht was dat wel de reden achter zijn gedrag. Tot onze grote verbazing kwam er uit het onderzoek inderdaad een uitzonderlijk hoog IQ naar voren. Een zoektocht naar goede ondersteuning begon. Iemand die niet alleen onze zoon kon helpen, maar ook adviezen kon geven aan ons als ouders en aan school.
Dit bleek een ingewikkeld traject. Ieder onderdeel had een andere specialist. Vaak van het kastje naar de muur en weer terug. Ik ben toen zelf de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid gaan volgen. Puur uit noodzaak om ons eigen kind weer lekker in zijn vel te laten zitten en onderwijs te vinden dat aansloot bij zijn cognitie. Die noodzaak werd een passie. Die passie werd Dit ben IQ!
Als specialist hoogbegaafdheid en ervaringsdeskundige combineer ik mijn kennis met een praktische aanpak. Ik zie het als mijn missie de kinderen zich lekker in hun vel te laten zitten en te laten groeien tot zelfverzekerde en vaardige individuen die de wereld aankunnen. Ik geloof dat meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet een standaard oplossing per probleem. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij zo breed mogelijk heb laten scholen en een breed aanbod hanteer in mijn praktijk. Ik ben tevens geschoold als motorisch remedial teacher, schrijf-motorisch coach, rekencoach, visueel screener, reflexintegratietherapeut en nog veel meer. Door middel van deze aanvullende opleidingen ben ik in de gelegenheid naar het hele kind te kijken en niet enkel naar de bestaande uitdaging.
Hier sta ik voor
Ervaringsdeskundig
Zelf moeder van een uitzonderlijk hoogbegaafde zoon. Wat een uitdaging is het om hem goed te begeleiden! Ik deel graag mijn eigen ervaringen. Niet alleen aan het kind, maar ook aan de ouders.
Totaalaanpak
Ik kijk naar het hele kind. Dus niet alleen naar “een leesuitdaging” of “boosheid” of “concentratie”. Want er kunnen meerdere verklaringen hiervoor zijn. In mijn aanpak kijk ik niet alleen naar wat we zien, maar naar alle mogelijke oorzaken die binnen mijn vakgebied liggen. Waar nodig werk ik samen met andere deskundigen.
Locatie naar keuze
Het ene kind voelt zich het fijnst in eigen huis. De ander juist in mijn praktijk. Ik ben flexibel in waar de begeleiding plaatsvindt. Zolang het maar in een straal van 15 kilometer rondom Amersfoort-Vathorst ligt. Want dat is mijn basis.
Vertrouwensband
Ervaring met kinderen heb ik volop. Met mijn beide zoons en de vele kinderen in de praktijk. Door vrijwilligerswerk op de basisschool en de voetbalclub. Kinderen voelen zich snel op hun gemak bij mij. Dit is ook mijn basis. Alleen vanuit vertrouwen kan ik met hen stappen maken.
De praktijk
Mijn praktijkruimte bevindt zich aan de Baak van Stavenisse 21 te Amersfoort-Vathorst.
Dit zeggen anderen over Dit ben IQ
Zeer kindgerichte aanpak
Daphne kijkt verder dan alleen waar een kind op dat moment moeite mee heeft. Op deze manier kan ze gelijk ook mogelijke oorzaken uitsluiten. Ze heeft een zeer kindgerichte aanpak waardoor ze ook snel vertrouwen krijgt en resultaten behaald. Het is ook erg fijn dat kinderen gewoon in hun eigen huis kunnen blijven en dat zij thuis de oefeningen komt doen. Ze is zeer toegewijd om zowel thuis als op school een optimale situatie te krijgen.
Het is een feestje om naar Daphne te mogen
Twee van onze zoons zijn door Daphne begeleid toen ze nog in het reguliere onderwijs zaten en beiden niet lekker in hun vel zaten door hun hoogbegaafdheid (hoogbegaafdheid en regulier onderwijs gaan niet altijd goed samen). Voor hen beiden was het een feestje als ze naar Daphne mochten. Even opladen bij iemand die hen wel begreep. Uitdagende activiteiten doen en ondertussen van zich afkletsen. Wij als ouders hebben ook steun ervaren van Daphne…veel kennis en kunde op dit gebied.
Ook veel steun voor ons als ouders
Toen onze zoon enthousiast aan de basisschool begon, bleek al snel dat hij daar uiterst ongelukkig werd en vastliep in zijn ontwikkeling. Via school werd Daphne betrokken. Zij heeft hem langere tijd begeleid. Daphne wist de verbinding met hem te maken. Ze benadrukte en versterkte zijn sterke kanten. Ze zag ook waar zijn ontwikkeling hulp kon gebruiken en ondersteunde hem daarin. Ze was er echt voor hem. Dankzij deze begeleiding heeft onze zoon de tijd op school kunnen volhouden.
Ook voor ons als ouders was haar steun onmisbaar. Wij konden altijd bij haar terecht met onze zorgen en onze vragen. Zij stond dan al snel voor ons klaar. Het was voor ons snel duidelijk dat Daphne veel ervaring heeft in vergelijkbare situaties. Ze wist precies waar wij als ouders tegenaan liepen en steunde ons in onze zoektocht naar een passende oplossing voor onze zoon, zowel op school als ook daarbuiten. Ook in de gesprekken met haar, ons als ouders en school kwam ze echt voor hem op. Ze heeft samen met de docent ervoor gezorgd dat er voor onze zoon een concrete aanpak is neergezet en uitgevoerd. Wij zijn Daphne enorm dankbaar voor haar persoonlijke hulp, begeleiding en inzet.
Contact
Herkent u uw zoon of dochter in bovenstaande of heeft u vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor uw kind kan betekenen.