Moeite met lezen
Vooral leesmeters maken en veel oefenen met lezen, is een veel gehoord advies wanneer de leesontwikkeling minder vlot verloopt als je mogelijk zou verwachten. Al snel komt de gedachte dyslexie op. Bij veel kinderen die moeite hebben met lezen zien we, naast dyslexie, veelal de volgende oorzaken:
- Neuromotorische ontwikkelingsblokkades
- Rijping van het kind (ontwikkelingsfasen)
- Visuele informatie verwerking
- Auditieve informatie verwerking
- Ruimtelijke ontwikkeling
- Automatiseringsproblemen
- Problemen in de oogsamenwerking
Als deze mogelijke oorzaken aan de orde zijn, heeft het maken van leeskilometers (nog) niet zo heel veel zin. Het zorgt dan vaak alleen maar voor strijd. Want stel je voor dat jouw ogen niet goed samenwerken en je daardoor de letters dubbel op de bladzijde ziet? Of dat je met de ogen veel moeite hebt om de middellijn van jouw lichaam over te kunnen gaan? Dat kost een hoop energie. Het maakt het lezen er niet leuker op en dan moet je toch steeds lezen om te oefenen.
Mijn werkwijze bij leesuitdagingen
Analyse
Ik start met een onderzoek om vast te kunnen stellen waar het probleem zou kunnen zitten. Zijn er nog reflexen actief? Kunnen de ogen van dichtbij goed richten? Kunnen de ogen goed samenwerken? Hoe gaat het met de klank-tekenkoppeling?
Om een uitgangspunt van het leesniveau te hebben, neem ik ook een technisch lezen test af. Deze test herhalen we tijdens het traject. Hierdoor kunnen wij zien of er daadwerkelijk vooruitgang wordt geboekt.
Specialistisch onderzoek (optioneel)
Indien uit het onderzoek (een verdenking op) een oogprobleem naar voren komt, dan verwijs ik jullie eerst door naar een functioneel optometrist om een uitgebreider onderzoek te laten doen.
Begeleiding
Als we duidelijk hebben waar de uitdagingen vandaan komen gaan we aan de slag met oefeningen. Deze oefeningen zijn allemaal gericht op het verbeteren van het lezen. Door eventuele actieve reflexen tot rust te brengen, de oogmotoriek te verbeteren, te werken aan de klank tekenkoppeling kunnen de vaardigheden die nodig zijn om tot lezen te komen zich verder ontwikkelen.
Veelgestelde vragen
placeholder
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Uit een onderzoek bij de opticien kwam geen plus of min sterkte. Kan een leesuitdaging dan toch aan de ogen liggen?
Ja zeker, een opticien kijkt naar goed zicht. Dan hebben we het nog niet over goed zien. Goed zien is het vermogen om visuele informatie die binnenkomt in de hersenen te kunnen verwerken. Dus om de informatie op de juiste wijze te interpreteren en te begrijpen. Daar heb je een goede samenwerking van de ogen voor nodig. Wanneer je ergens naar kijkt, moeten beide ogen naar het zelfde punt kijken. Gebeurt dit niet goed, dan kan er geen 1 beeld gevormd worden. Hierdoor wordt het zien ervaren als onrustig of onduidelijk.
De juf denkt dat er sprake is van dyslexie. Kan er ook een andere oorzaak zijn dat het lezen niet goed wil lukken?
Een aantal van de symptomen lijkt op elkaar. Door oogsamenwerkingsproblemen kunnen de volgende klachten voorkomen:
- branderige ogen
- hoofdpijn
- duizelig
- boven of onder de lijnen schrijven
- hoofd scheef houden
- links en rechts door elkaar halen
- regels overslaag bij het lezen
- klagen over dubbel zien
- letters die niet stil staan of in elkaar overlopen
- de bal niet goed kunnen vangen
Hoe lang duurt het voordat er verbetering optreedt?
Het is lastig vooraf in te schatten hoe lang het duurt voor er verbetering optreedt. Dit is ook afhankelijk van het aantal keer per week dat de oefeningen thuis worden gedaan en waar precies het probleem in zit.
Hoe vaak komt mijn kind in jouw praktijk?
De afspraken zijn (meestal) een keer per twee weken en duren ongeveer 60 minuten. De oefeningen die de kinderen mee naar huis krijgen kunnen heel goed onder begeleiding van de ouders worden uitgevoerd.
Na twee weken komen jullie weer langs. Dan worden de oefeningen herhaald en nieuwe oefeningen ingeoefend en mee gegeven.
Is het de bedoeling dat je als ouder aanwezig blijft tijdens een bezoek aan de praktijk?
Aanwezig zijn is niet altijd noodzakelijk, dat hangt ook af van welke oefenmethode gebruikt wordt. Soms is het wenselijk om wel aanwezig te zijn omdat de oefeningen dan uitgelegd worden zodat je thuis precies weet wat de bedoeling is.
Hoe vaak moet ik thuis oefenen met mijn zoon of dochter?
Afhankelijk van de oefeningen die meegegeven worden wordt er thuis dagelijks ongeveer 15 à 20 minuten geoefend. Sommige kinderen vinden het echter zo leuk dat het oefenen ook zo maar wat langer kan duren.
Wat zijn de kosten?
De afspraken duren ongeveer 60 minuten en de kosten bedragen € 60 per keer. Dit wordt maandelijks in rekening gebracht.
Na 4 jaar hetzelfde tarief worden de tarieven op 01-01-2023 verhoogt. Met ingang van 01-01-2023 zullen de kosten € 65 per uur bedragen.
Herken je jouw zoon of dochter in het bovenstaande of heb je verdere vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor jouw kind kan betekenen.
Daphne Hoogma -Kool
Specialist hoogbegaafdheid
motorisch remedial teacher & reflexintegratie
Dit ben IQ is ontstaan na mijn eigen zoektocht naar goede begeleiding van mijn hoogbegaafde kind. Al vanaf zijn geboorte een behoorlijk temperament. Slapen? Vergeet het maar. In de box? Nee hoor, alleen als hij alles kon zien. Anders werd hij boos. Heel erg boos.
Puzzels op zijn kop maken. Tellen tot 1000. Kleuren in het Engels. Dit kon hij al op 2 jarige leeftijd. Wat had hij er zin in om naar de basisschool te gaan! Eindelijk nog meer leren.
Het werd 1 groot drama. Huilen, schreeuwen, aan mij hangen. Iedere dag opnieuw een uitdaging om hem in de klas te krijgen. Om vervolgens niets te laten zien. Groepje voor slimme kleuters? Hij mocht niet mee doen, want hij liet op school niet zien wat hij kon. Omdat hij simpelweg niet mocht laten zien wat hij kon. Bij de kleuters lees je immers nog niet, reken je nog niet, maak je puzzels die in de kleuterkast liggen.
De juf gaf ons het advies om toch eens zijn intelligentie te laten testen. Want wellicht was dat wel de reden achter zijn gedrag. Tot onze grote verbazing kwam er uit het onderzoek inderdaad een uitzonderlijk hoog IQ naar voren. Een zoektocht naar goede ondersteuning begon. Iemand die niet alleen onze zoon kon helpen, maar ook adviezen kon geven aan ons als ouders en aan school.
Dit bleek een ingewikkeld traject. Ieder onderdeel had een andere specialist. Vaak van het kastje naar de muur en weer terug. Ik ben toen zelf de opleiding tot specialist hoogbegaafdheid gaan volgen. Puur uit noodzaak om ons eigen kind weer lekker in zijn vel te laten zitten en onderwijs te vinden dat aansloot bij zijn cognitie. Die noodzaak werd een passie. Die passie werd Dit ben IQ!
Als specialist hoogbegaafdheid en ervaringsdeskundige combineer ik mijn kennis met een praktische aanpak. Ik zie het als mijn missie de kinderen zich lekker in hun vel te laten zitten en te laten groeien tot zelfverzekerde en vaardige individuen die de wereld aankunnen. Ik geloof dat meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet een standaard oplossing per probleem. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij zo breed mogelijk heb laten scholen en een breed aanbod hanteer in mijn praktijk. Ik ben tevens geschoold als motorisch remedial teacher, schrijf-motorisch coach, rekencoach, visueel screener, reflexintegratietherapeut en nog veel meer. Door middel van deze aanvullende opleidingen ben ik in de gelegenheid naar het hele kind te kijken en niet enkel naar de bestaande uitdaging.
Hier sta ik voor
Ervaringsdeskundig
Zelf moeder van een uitzonderlijk hoogbegaafde zoon. Wat een uitdaging is het om hem goed te begeleiden! Ik deel graag mijn eigen ervaringen. Niet alleen aan het kind, maar ook aan de ouders.
Totaalaanpak
Ik kijk naar het hele kind. Dus niet alleen naar “een leesuitdaging” of “boosheid” of “concentratie”. Want er kunnen meerdere verklaringen hiervoor zijn. In mijn aanpak kijk ik niet alleen naar wat we zien, maar naar alle mogelijke oorzaken die binnen mijn vakgebied liggen. Waar nodig werk ik samen met andere deskundigen.
Locatie naar keuze
Het ene kind voelt zich het fijnst in eigen huis. De ander juist in mijn praktijk. Ik ben flexibel in waar de begeleiding plaatsvindt. Zolang het maar in een straal van 15 kilometer rondom Amersfoort-Vathorst ligt. Want dat is mijn basis.
Vertrouwensband
Ervaring met kinderen heb ik volop. Met mijn beide zoons en de vele kinderen in de praktijk. Door vrijwilligerswerk op de basisschool en de voetbalclub. Kinderen voelen zich snel op hun gemak bij mij. Dit is ook mijn basis. Alleen vanuit vertrouwen kan ik met hen stappen maken.
De praktijk
Mijn praktijkruimte bevindt zich aan de Baak van Stavenisse 21 te Amersfoort-Vathorst.
Dit zeggen anderen over Dit ben IQ
Zeer kindgerichte aanpak
Daphne kijkt verder dan alleen waar een kind op dat moment moeite mee heeft. Op deze manier kan ze gelijk ook mogelijke oorzaken uitsluiten. Ze heeft een zeer kindgerichte aanpak waardoor ze ook snel vertrouwen krijgt en resultaten behaald. Het is ook erg fijn dat kinderen gewoon in hun eigen huis kunnen blijven en dat zij thuis de oefeningen komt doen. Ze is zeer toegewijd om zowel thuis als op school een optimale situatie te krijgen.
Het is een feestje om naar Daphne te mogen
Twee van onze zoons zijn door Daphne begeleid toen ze nog in het reguliere onderwijs zaten en beiden niet lekker in hun vel zaten door hun hoogbegaafdheid (hoogbegaafdheid en regulier onderwijs gaan niet altijd goed samen). Voor hen beiden was het een feestje als ze naar Daphne mochten. Even opladen bij iemand die hen wel begreep. Uitdagende activiteiten doen en ondertussen van zich afkletsen. Wij als ouders hebben ook steun ervaren van Daphne…veel kennis en kunde op dit gebied.
Ook veel steun voor ons als ouders
Toen onze zoon enthousiast aan de basisschool begon, bleek al snel dat hij daar uiterst ongelukkig werd en vastliep in zijn ontwikkeling. Via school werd Daphne betrokken. Zij heeft hem langere tijd begeleid. Daphne wist de verbinding met hem te maken. Ze benadrukte en versterkte zijn sterke kanten. Ze zag ook waar zijn ontwikkeling hulp kon gebruiken en ondersteunde hem daarin. Ze was er echt voor hem. Dankzij deze begeleiding heeft onze zoon de tijd op school kunnen volhouden.
Ook voor ons als ouders was haar steun onmisbaar. Wij konden altijd bij haar terecht met onze zorgen en onze vragen. Zij stond dan al snel voor ons klaar. Het was voor ons snel duidelijk dat Daphne veel ervaring heeft in vergelijkbare situaties. Ze wist precies waar wij als ouders tegenaan liepen en steunde ons in onze zoektocht naar een passende oplossing voor onze zoon, zowel op school als ook daarbuiten. Ook in de gesprekken met haar, ons als ouders en school kwam ze echt voor hem op. Ze heeft samen met de docent ervoor gezorgd dat er voor onze zoon een concrete aanpak is neergezet en uitgevoerd. Wij zijn Daphne enorm dankbaar voor haar persoonlijke hulp, begeleiding en inzet.
Contact
Herken je jouw zoon of dochter in bovenstaande of heb je vragen? Neem dan contact op met Dit ben IQ om te kijken wat ik voor jouw kind kan betekenen.